ACCESSIBILITY AT THE BUTANTAN INSTITUTE MICROBIOLOGY MUSEUM
Abstract
This work presents the accessibility of the Microbiology Museum (MMB) of the Butantan Institute from the perspective of the manager, educators, and monitors who work in this space. It aimed to evaluate the dimensions of accessibility at the MMB based on Sassaki's (2009) framework, in the concepts of the museum's pedagogical team. The majority of respondents acknowledged the presence of accessibility resources and materials in the MMB but indicated that these resources are often insufficient. Accessibility issues seem to be floating around in MMB. The results point to the need to expand access to the museum for people with disabilities, which could be achieved through collaborative efforts involving educational and support programs, and also through the continued implementation of accessibility actions. Thus, by ensuring accessibility measures, it is possible to guarantee full and autonomous access for people with disabilities, in their different conceptions.
References
COSTA, A. F.; et al. Pessoas com deficiência em museus de ciência: perfil e opinião dos visitantes espontâneos. Interfaces Científicas–Humanas e Sociais, 9(1), p. 55-72, 2021.
CRESPO, A. M. M. Da invisibilidade à construção da própria cidadania. Os obstáculos, as estratégias e as conquistas do movimento social das pessoas com deficiência no Brasil, através da história de vida de seus líderes. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2009.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Magda Lopes – 3ª Ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
GABRILLI, M. Guia sobre a Lei Brasileira de Inclusão, 2015. 59 p.
GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa – Tipos Fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n.3, mai./jun. 1995. p, 20-29
GRUZMAN, C. Educação, ciência e saúde no museu: Uma análise enunciativo-discursiva da exposição do Museu de Microbiologia do Instituto Butantan. 2012. 260 f. Tese (Doutorado-Faculdade de Educação), Universidade de São Paulo, São Paulo: 2012.
GUIA DE ACESSIBILIDADE NA CULTURA – Igualdade de Direito para as pessoas com deficiência. São Paulo/Rio de Janeiro, British Council, Reino Unido. 2015. 48 p.
LOBO, L. F. Os infames da história – Pobres, escravos e deficientes no Brasil, 2008. 464 p.
MARTINS, B. S.; FONTES, F. Deficiência e emancipação social. Para uma crise da normalidade. Editora Almedina, jun, 2016. 192 p.
MELLO, A. G., NUERNBERG, A. H.; BLOCK, P. Os Estudos Sobre Deficiência No Brasil: Passado, Presente e Futuro. Journal of Chemical Information and Modeling 53(9), p. 1689–1699. 2019.
NORBERTO ROCHA, J.; et. al. Guia museus e centros de ciências acessíveis da América Latina e do Caribe. Rio de Janeiro: Museu da Vida; Casa de Oswaldo Cruz; Fiocruz e Montevidéu: Unesco; RedPop, 2017.
NORBERTO ROCHA, J.; et al. Investigating accessibility in Latin American science museums and centers. Anais da Academia Brasileira de Ciências, 92(1), p. 1-16, 2020.
NORBERTO ROCHA, J.; et al. Acessibilidade em Museus de Ciências: A perspectiva de mediadores brasileiros. Revista Interfaces Científicas, V.9 • N.1 • Número Temático, 2021.
PESQUISA NACIONAL DE SAÚDE. 2019 Disponível em < PNS – Pesquisa Nacional de Saúde (fiocruz.br)> Acesso em 31 de março de 2023
RECANELLO, C. C. S.; SILVEIRA, C. Uma análise das dimensões da acessibilidade nos museus de ciências brasileiros. In: Acessibilidade em Museus e Centros de Ciências: experiências, estudos e desafios. Rio de Janeiro, 2021. p. 470
SÃO PAULO (Estado). Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Memorial da Inclusão. 30 anos do AIPD: Ano Internacional das Pessoas Deficientes 1981-2011. / Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência, Memorial da Inclusão. – São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2011.
SARRAF, V. P. Reabilitação do museu: políticas de inclusão cultural por meio da acessibilidade. 2008. 181 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SARRAF, V. P. Conceitos e diretrizes para o desenvolvimento de acessibilidade em museus de Ciências, a concepção do Cité dês Sciences et de l’Industrie em Paris e o projeto inaugural da Estação Ciência para inspirar novas práticas. In: Acessibilidade em Museus e Centros de Ciências: experiências, estudos e desafios. Rio de Janeiro, 2021. p. 470
SASSAKI, R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, p. 10-16.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.