O USO DE RECURSOS DIDÁTICOS COMO ESTRATÉGIA EDUCACIONAL EM ESPAÇOS FORMAIS E NÃO FORMAIS DE EDUCAÇÃO / The use of teaching resources as an educational strategy in formal educational spaces and non-formal spaces

  • Liégy Resende dos Santos
  • Fernanda Helena Nogueira-Ferreira

Abstract

A proposta tradicional do ensino tem sido ampliada nas últimas décadas, considerando que a educação pode ser adquirida fora da escola, em espaços não formais. Para que o saber científico seja exposto àqueles que aprendem fora da escola, é necessário que este passe por um processo de transformação, que o adeque aos mais diversos espaços de divulgação. Com o intuito de realizar a transposição do conhecimento de uma linguagem especializada para uma linguagem didática e informativa, estratégias metodológicas diferenciadas foram elaboradas e aplicadas em uma escola municipal e um museu. Desta forma, o conhecimento antes restrito ao meio científico, foi divulgado de maneira lúdica e didática. As atividades desenvolvidas, revelaram que a transposição do conhecimento científico para espaços formais e não formais de educação, pode ser uma eficiente estratégia educacional, já que é um instrumento de aprendizagem tanto para aqueles que o produzem, quanto para aqueles que o recebem.


Palavras-chave: Estratégia educacional. Espaço formal de educação. Espaço não formal.


Abstract: The traditional teaching proposal has been expanded in the last decades, once the education can be obtained out of school, in non-formal spaces. For this purpose, scientific knowledge have to pass through a transformation process to fit into several spaces for promotion of education. In order to accomplish the knowledge transposition from a specialized language to an instructional and informative language, different methodological strategies had been produced and applied in a municipal school and a museum. Thus, the knowledge once limited to the scientific community was disclosed in a playful and didactic way. The developed activities revealed that the scientific knowledge transposition to formal spaces and non-formal spaces can be an efficient educational strategy, since it is a learning instrument to both, producer and receiver.


Keywords: Educational strategy. Formal education space. Non-formal space.

Published
2017-07-05
How to Cite
SANTOS, Liégy Resende dos; NOGUEIRA-FERREIRA, Fernanda Helena. O USO DE RECURSOS DIDÁTICOS COMO ESTRATÉGIA EDUCACIONAL EM ESPAÇOS FORMAIS E NÃO FORMAIS DE EDUCAÇÃO / The use of teaching resources as an educational strategy in formal educational spaces and non-formal spaces. Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências, [S.l.], v. 10, n. 22, p. 11-22, july 2017. ISSN 1984-7505. Available at: <https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/627>. Date accessed: 03 july 2024.
Section
Artigos

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.